Een interessante vraag: hoe sterk is de basis, het fundament dat voor een groot deel jouw commerciële slagkracht bepaalt? Geloof jij dat je anders en beter bent? Geloof jij dat je iets te bieden hebt dat voor jouw TOP-relaties waardevol is. Mooi, want anders bouw je op drijfzand en dit is van invloed op het rendement op al jouw advies- en sales inspanningen die volgen. Heb jij een ijzersterk belief system? Test het zelf en ontdek of je 4xJA! scoort.
dat jouw (potentiële) klant het beste af is met jouw organisatie?
dat jouw (potentiële) klant het beste af is met jouw dienstverlening?
dat jouw (potentiële) klant het beste af is met jou als adviseur/verkoper?
dat jouw (potentiële) klant BETER AF is bij jouw organisatie en meer relevante WAARDE krijgt door bij JOU klant te worden en niet bij de concurrent?
De ‘belief-system’-check is een mooi onderwerp voor je (team)overleg. Het raakt het hart van je positionering. Hierbij een paar tips:
Beantwoord eerst individueel de eerste drie ‘geloof jij … vragen’
Ga per vraag natuurlijk wel ‘dieper graven’: drie keer hoezo, wat heeft de klant hieraan, waar blijkt dit uit, etc. Dan kom je immers bij het echte voordelen
Laat iedereen prioriteren (inschatten wat meer/minder belangrijk is voor de klant)
Vergelijk de uitwerking van de teamleden. Waar zitten de overeenkomsten en waar de verschillen?
Comprimeer: schrijf op een groot vel de uitkomsten (per vraag max 3 onderscheidende punten)
Beantwoord de volgende vraag: hebben we voldoende bodemschatten om te winnen? Zie de vierde 4xJA!-vraag
Alles opgeteld draait het natuurlijk om de vierde JA!: heb je voldoende bodemschatten om te winnen? Anders gezegd: hoe beantwoord je de onderstaande vraag:
Bantwoord je de vierde vraag met JA!? Gefeliciteerd en 'let the sales begin'. Twijfel je? Ga dan terug naar de tekentafel.
Jouw belief system raakt de kern van je positionering. Hierbij is het volgende van belang:
WAARDE (in de ogen van de klant) en ANDERS (in de ogen van de klant)
Je positionering moet aansluiten op jouw TOP-klanten en TOP-prospects (en niet op alle klanten en alle prospects > durf te kiezen).