Skip to main content
Hoe sterk is jouw ‘belief system?

Hoe sterk is jouw ‘belief system'?

Wat merkt een (potentiële) klant direct tijdens een gesprek met jou als adviseur of sales professional? Of je er zelf een beetje vertrouwen in hebt of niet! Anders gezegd: geloof jij er zelf in of twijfel je? Daarom vier Groene Tomaat-vragen over jouw ‘belief system’. Op weg naar 4xJA! …

Hoe sterk is de basis?

Een interessante vraag: hoe sterk is de basis, het fundament dat voor een groot deel jouw commerciële slagkracht bepaalt? Geloof jij dat je anders en beter bent? Geloof jij dat je iets te bieden hebt dat voor jouw TOP-relaties waardevol is. Mooi, want anders bouw je op drijfzand en dit is van invloed op het rendement op al jouw advies- en sales inspanningen die volgen. Heb jij een ijzersterk belief system? Test het zelf en ontdek of je 4xJA! scoort.

  • Geloof jij …

    dat jouw (potentiële) klant het beste af is met jouw organisatie?

  • Geloof jij …

    dat jouw (potentiële) klant het beste af is met jouw dienstverlening?

  • Geloof jij …

    dat jouw (potentiële) klant het beste af is met jou als adviseur/verkoper?

  • Geloof jij …

    dat jouw (potentiële) klant BETER AF is bij jouw organisatie en meer relevante WAARDE krijgt door bij JOU klant te worden en niet bij de concurrent?

Groene Tomaat-(team)oefening

De ‘belief-system’-check is een mooi onderwerp voor je (team)overleg. Het raakt het hart van je positionering. Hierbij een paar tips:

  • Beantwoord eerst individueel de eerste drie ‘geloof jij … vragen’

  • Ga per vraag natuurlijk wel ‘dieper graven’: drie keer hoezo, wat heeft de klant hieraan, waar blijkt dit uit, etc. Dan kom je immers bij het echte voordelen

  • Laat iedereen prioriteren (inschatten wat meer/minder belangrijk is voor de klant)

  • Vergelijk de uitwerking van de teamleden. Waar zitten de overeenkomsten en waar de verschillen?

  • Comprimeer: schrijf op een groot vel de uitkomsten (per vraag max 3 onderscheidende punten)

  • Beantwoord de volgende vraag: hebben we voldoende bodemschatten om te winnen? Zie de vierde 4xJA!-vraag

De vraag waar alles om draait: de 4e JA!

Alles opgeteld draait het natuurlijk om de vierde JA!: heb je voldoende bodemschatten om te winnen? Anders gezegd: hoe beantwoord je de onderstaande vraag:

Geloof jij dat jouw (potentiële) klant BETER AF is bij jouw organisatie en meer relevante WAARDE krijgt door bij JOU klant te worden en niet bij de concurrent?

Bantwoord je de vierde vraag met JA!? Gefeliciteerd en 'let the sales begin'. Twijfel je? Ga dan terug naar de tekentafel.

Poster 4xJA!

Wil je aan de slag met 4xJA!. Download dan de poster inclusief praktische tips bij Free stuff ‘Tools’

Positionering

Jouw belief system raakt de kern van je positionering. Hierbij is het volgende van belang:

  • WAARDE (in de ogen van de klant) en ANDERS (in de ogen van de klant)

  • Je positionering moet aansluiten op jouw TOP-klanten en TOP-prospects (en niet op alle klanten en alle prospects > durf te kiezen).

Samen in 1 ochtend jouw positionering op scherp zetten?

Alleen of met je team. Neem contact op.

Meer free stuff