Content marketing: hoe laat je prospects en klanten proeven aan jouw expertise (deel twee)?
Drie voorbeelden voor kennisintensieve dienstverleners en technische organisaties
Veel consultants, technisch adviseurs, trainers, verkopers en accountmanagers delen kennis. Een goed plan. Maar hoe doe je dit op een gerichte, effectieve en structurele manier? Hoe zet je dit nu in voor je relatiemanagement en sales. De Groene Tomaat-methode helpt je hierbij. Laat je inspireren en ga met content marketing aan de slag.
In deze blog
In deze blog ontdek je hoe je content marketing laat werken voor jouw organisatie. Centraal hierbij staat de relatie tussen kennis delen en de vier onderdelen van de Groene Tomaat-methode: WAT – WIE – HOE – DOEN. Ook zijn drie kennisdelers kort voor je uitgewerkt:
-
Interactief Magazine
-
Kaarten en miniboekje
-
Video
Elke kennisdeler bevat voorbeelden en praktische tips over content-recycling en focus. Deze blog is de tweede in een serie van drie.
Kennis delen en de Groene Tomaat-methode
Wil je met de voorbeelden uit deze blog aan de slag? Plaats ze dan altijd in de Groene Tomaat-context van WAT – WIE – HOE – DOEN.
Kennisdeler nummer 1: Interactief Magazine
The best there is
Iedereen denkt aan een pdf document als het gaat om het online delen van kennis. BIG MISTAKE. Heb je echt TOP-content gemaakt? Vergeet dan PDF. Denk interactief. Je wil toch weten hoe vaak iemand jouw content opent, welke pagina’s worden gelezen of waar iemand op klikt? Maar er is meer. Met een interactieve magazine steek je flink boven het content-maaiveld uit. En natuurlijk is het responsive. Ideaal om op een mobiel, tablet of desktop te bekijken. Wel eens geprobeerd om een uitgebreid pdf document op je mobiel te lezen? Say no more …
Wanneer gebruiken?
De toepassingsmogelijkheden zijn eindeloos. De inzet bij digitale magazines of jaarverslagen ligt voor de hand. Maar wat dacht je van je brochures, de communicatie rond je event of de inhoudelijke verdieping van een strategisch thema met tekst, foto’s, animaties en video. Wil je indruk maken? Kies voor een interactief magazine. Je houdt de aandacht vast met de mooiste visuele effecten. Daar kan geen pdf tegen op. En een bijkomend voordeel: je kunt het op elk moment online aanpassen. Dus altijd up to date.
-
Recycle: verzamel diverse uitingen rond een bepaald thema en breng dit vervolgens samen in een interactief magazine. Neem het magazine op in je e-nieuwsbrief en plaats het op je website.
-
TOP-relaties: stuur een mail of LinkedIn bericht naar jouw TOP-relaties met een link naar het interactieve magazine. En ja: dit kan weer voordat je het grootschalig deelt. Gebruik het in
de acquisitiefase om potentiële klanten op een unieke manier te laten proeven aan jouw product of dienstverlening.
Kennisdeler nummer 2: Kaarten en miniboekje
Tastbaar
Ook in het internet-tijdperk zijn mensen ingesteld op ‘voelen’. Iets letterlijk tastbaar maken in sales noemen de Duisters ‘haptisch verkaufen’. Kaarten maken jouw product of dienst tastbaar. Wel zo prettig tussen al die digitale communicatie. Een inhoudelijke thema kun je bijvoorbeeld met 6 kaarten ‘vertellen’. In woord en beeld. Hetzelfde geldt voor jouw positionering. Met kaarten kun je prospects en klanten aan het denken zetten. Bedenk prikkelende vrage of mooie (tegen)stellingen en je hebt de basis staan.
Strategische content
Zorg dat jouw e-books interessant zijn voor jouw TOP-relaties én zijn gelinkt aan jouw strategische producten of diensten. Je voorkomt hiermee dat je wel veel downloads hebt, maar er commercieel niets mee opschiet. Kies een onderwerp dat nog niet door alles en iedereen is uitgemolken. Anders zit je al snel in ‘the sea of sameless’.
Van kaarten naar miniboekje
Heb je 6 kaarten rond een bepaald thema? Maak een voor- en achterkant plus inleiding en voeg een pagina over je dienstverlening toe en je hebt een miniboekje. Gebruik ze bij je ‘kennis’-sessies.
De kern raken
Kaarten dwingen je om de kern te raken. Je moet kort en bondig zijn: er is immers niet meer ruimte. Heb je 4 onderscheidende punten: maak 4 kaarten en je hebt je positionering tastbaar. Of geef op 5 kaarten de inhoud van een event of spreker weer. Vijf klantcases in een bepaalde branche? Je snapt het: de mogelijkheden zijn eindeloos.
-
Recycle: maak bij elke kaart een aantal posts en werk elke kaart uit in een blog. Maak van de kaarten een pdf en miniboekje.
-
TOP-relaties: verstuur de kaarten in een blik met een mooie wikkel en op naam van de klant naar jouw TOP-relaties. Het logo van de klant erbij? Doen.
Kennisdeler nummer 3: Video
Video is een TOP-tactiek
Vraag ondernemers wat de duurste vorm is van content maken en grote kans dat video er als winnaar uitkomt. BIG MISTAKE. Video kent immers vele verschijningsvormen. De lange bedrijfsfilm van 10 minuten met ‘talking heads’ en saaie rondleidingen is inderdaad ongekend duur en weggegooid geld. Leuk voor de ondernemer zelf, maar niemand gaat die rit uitzitten. Korte interessante video’s over onderwerpen die hot zijn bij jouw TOP-relaties zijn goud waard. Voor jou en jouw doelgroep. Gebruik krachtige tools als OBS of Camtasia waarmee je video combineert met
screencapture. De sky is the limit.
Video en sales
Dat is een mooie combinatie die nog veel te weinig wordt ingezet. Start eenvoudig met de videofunctionaliteit van je mobiel en LinkedIn: stuur een videoboodschap om iemand succes te wensen of te feliciteren. Bouw het uit. Stuur een video mee bij een voorstel. Noem de belangrijkste klantvoordelen en wens de prospect veel succes bij het maken van een keuze. Of gebruik video bij de after sales: een ‘instructiefilmpje’ met praktische tips werk uitermate goed. Ander idee: maak een video bij een e-book waarin je de highlights aangeeft.
-
Recycle: zet één of meer video’s om in podcasts, blogs of een e-book Maak een how-to video voor een TOPrelatie en hergebruik de video in de communicatie naar andere kanten of klantgroepen.
-
TOP-relaties: maak video’s voor jouw TOP-klanten en TOP-prospects, ontdek de mogelijkheden voor, tijdens en na de opdracht.
Proeverij ‘content delen voor jouw bedrijf’
Van ideeën naar actie in 1 dagdeel
Ervaar de impact van kennis delen voor de sales van jouw organisatie. Ontdek hoe je razendsnel kennis aftapt bij jou (en je team) en dit omzet in acties voor acquisitie en relatiemanagement. In één dagdeel gaan we aan de slag met de vier onderdelen van de Groene Tomaat-methode: gericht op kennis delen en specifiek voor jouw organisatie.
Drie stappen
Deze proeverij bestaat uit de volgende stappen:
-
Intake: we gaan in gesprek over jouw strategische product/dienst
-
Ideeën uitwerken: Groene Tomaat Marketing gaat voor jouw organisatie aan de slag met de meest effectieve kennisdelers
-
Proeverij: een inspirerende sessie voor jou (en je team). Je ontdekt hoe je in jouw situatie de kennisdelers effectief inzet voor acquisitie en relatiemanagement
Uiteraard onthullen we ook de geheimen over razendsnelle content-productie en content-distributie. En het mooie is: alle kennis is al aanwezig (bij jou en/of jouw collega’s).