Skip to main content
Commercieel versnellen

Over Rolf

Marketingman met een saleshart

Ik ben een Groene Tomaat marketingman met een sales hart. Met oog voor inhoud en relatie. Of ik nu geniet van de horeca, met mijn familie (Aline, Mathilde en Joris) op vakantie ben of werk in mijn bedrijf: ik zie altijd alles door een 'Groene Tomaat-bril'. Een vakfreak dus. Om een beetje het gevoel te hebben dat ik niet alleen jong van geest ben, doe ik onregelmatig aan hardlopen, boksen en squash. Lange wandelingen door de natuur met de trouwe viervoeter Max zorgen voor ontspanning en goede ideeën. Optimaal genieten is voor mij een moment op zonnig terras met een cappuccino en een goed marketingboek.

Van drijfveer naar Groene Tomaat-methode

Dagelijks samen met opdrachtgevers kansen en mogelijkheden zien en benutten om de acquisitie en het relatiemanagement te verbeteren: dat is mijn drijfveer om te ondernemen. Goede inhoud speelt hierbij een belangrijke rol. Ruim 27 jaar kennis en ervaring bij dienstverlenende en/of technische bedrijven is 'gebundeld' in de Groene Tomaat-methode: een unieke manier van werken waarbij het verschil tussen 'Pinguïns en Groene Tomaten' centraal staat.

Pinguïn of Groene Tomaat

Jaren geleden was ik op zoek naar een pakkende titel voor een keynote. Ik zat wat te bladeren in een boek en zag een foto met een groot aantal rode tomaten en één groene tomaat. De link met positioneren en anders zijn was snel gelegd. De titel van de keynote werd ‘Pinguïn of Groene Tomaat’. In het kort komt het hierop neer:

De meeste bedrijfstakken bestaan uit veel pinguïns en een klein aantal Groene Tomaten. Pinguïns imiteren elkaar als het gaat om productontwikkeling, marketing, acquisitie, relatiemanagement en service. En dit biedt kansen voor Groene Tomaten (GT): ondernemers, marketeers, accountmanagers, adviseurs en verkopers die het lef hebben om zaken anders en slimmer aan te pakken. Groene Tomaten doen dingen die anderen niet snappen, kunnen, durven of mogen.

Groene Tomaat-methode

Met de Groene Tomaat-methode (GTM) beschik je over een gedegen aanpak waarmee je de juiste klanten wint en uw belangrijkste klantrelaties ontwikkelt. De kern bestaat uit vier essentiële aandachtsgebieden die elkaar onderling versterken: wat – wie – hoe – doen. Je gaat van strategisch denken naar concrete uitvoering. Het gedachtengoed van experts als David Maister, Jeffrey Gitomer en Verne Harnish zijn in de Groene Tomaat-methode verwerkt. Het resultaat is een structurele, onderscheidende en uiterst effectieve aanpak waarmee je het verschil maakt.