Skip to main content

De LEGO-aanpak en contentmarketing

Wat heeft de (technisch) LEGO-auto op de foto te maken met contentmarketing? Veel. Zie jouw contentproductie als bouwen met LEGO: denk in on-der-de-len.

Productie van content

Laatst was ik bij Jean-Paul Vos van EAL voor een sessie over het in de markt zetten van hun toegangscontrolesysteem. Het aangaan en ontwikkelen van de juiste klantrelaties speelt hierbij een belangrijke rol. En dus ging het ook over de productie van content.

Want dat is en blijft voor veel kennisintensieve dienstverleners en technische organisaties een uitdaging. Je zit bovenop de inhoud en toch is het lastig om content effectief in te zetten. Hoe dat komt? Drie redenen:

  1. De richting: je weet niet welke content je moet maken

  2. De distributie: je weet niet hoe je jouw content bij jouw TOP-klanten/prospects krijgt

  3. De productie: je weet niet hoe je snel en goed content produceert.

De LEGO-aanpak heeft betrekking op de productie van content en dat is het onderwerp van deze blog. De andere twee onderwerpen volgen in separate blogs.

De LEGO-aanpak

Om de LEGO-aanpak duidelijk te maken stelde ik voor om de LEGO-auto van de foto te laten vallen. Je snapt dat Jean-Paul liever een abstractieniveau hoger ging. Klant is koning dus in deze blog hebben we het over een ‘wat - als scenario’.

Als je de LEGO-auto laat vallen, ontstaat er een LEGO-puinhoop. Als je de puinhoop beter bekijkt zie je dat er bepaalde (brok)stukken nog redelijk in tact zijn. Andere onderdelen van de auto zijn vrij snel weer in elkaar te zetten. En sommige onderdelen moet je opnieuw met kleine bokjes opbouwen.

Groene Tomaat-advies: zie jouw contentproductie als bouwen met LEGO. Denk in on-der-de-len.

Van groot naar klein of andersom

Grote contentbrokken zijn op te delen in middelgrote contentbrokken. En deze middelgrote contentbrokken bestaan weer uit kleinere contentbrokken die op hun beurt weer bestaan uit stukjes mini-content. Je gaat dan van groot naar klein. En andersom kan natuurlijk ook. Vergelijk het met hoe de LEGO uit de doos komt. Je bouwt de auto vanaf het begin op. Je legt de stukjes die bij elkaar horen bij elkaar. Dan maak je de eerste onderdelen (bijvoorbeeld de banden). Vervolgens maak je de wielen inclusief banden. Je gaat dan van klein, naar groot.

Nu naar jouw content

Even concreet: jouw ‘LEGO-auto’ is bijvoorbeeld het boek dat je schrijft. Van elk hoofdstuk maak je een e-book. Jouw e-book bestaat uit verschillende (deel)onderwerpen. Hier kun je blogs van maken. Elke blog kun je weer splitsen in verschillende posts. En andersom geldt natuurlijk hetzelfde: verschillende posts vormen een blog, meerdere blogs zijn de basis voor je e-book, meerdere e-books vormen de basis voor jouw boek.

LEGO-aanpak: variant

Een variant op deze LEGO-aanpak is dat je gaat bouwen met verschillende componenten: tekst, afbeeldingen, audio en video. Dat gaat als volgt: je hebt een tekst (bouwsteen) en je voegt hier een afbeelding (bouwsteen) aan toe. Je hebt nu een post. Je bouwt de tekst uit en je voegt meerdere afbeeldingen toe: je hebt nu een blog. Spreek de tekst in en je hebt een audio-fragment voor op je website of voor je podcast.

Ander voorbeeld: je hebt een video ingesproken. YouTube levert met een druk op de knop de tekst aan. Je voegt kopteksten en bullets toe en je hebt een blog. Uit de video haal je ook het audiofragment (voor op je website).

De LEGO-aanpak heeft natuurlijk een hoog recycle-gehalte. Meer hierover in een volgende blog.

Voordelen

Het werken met de LEGO-aanpak levert de volgende voordelen op:

  • Je kunt klein beginnen

  • Je ziet jouw content ‘groeien’

  • Je gaat content vaker en slimmer hergebruiken

Of je begint groot en je ziet mogelijkheden voor contentrecycling door jouw grote masterpiece in kleinere onderdelen op te delen.

Bijkomend voordeel

In beide gevallen ontstaat er nog een voordeel: je communiceert gedurende een langere periode consistent over 1 onderwerp. Als je ervoor zorgt dat dit het juiste onderwerp is, dan ga je voor de content-jackpot. En dat is het onderwerp van de volgende blog: het maken van strategische content.

Proeverij Contentmarketing
‘Lekker, ik wil meer’

Ontdek de kracht van contentmarketing voor jouw dienstverlenende en/of technische organisatie. Ervaar hoe je de juiste content maakt, deelt en razendsnel inzet voor jouw acquisitie en relatiemanagement.

On-der-de-len

Jouw proeverij bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Intake: we gaan kort in gesprek over jouw bedrijf

  • Proeverij: een inspirerende sessie voor jou (en je team). Je ontdekt hoe je in jouw situatie contentmarketing effectief inzet voor acquisitie en relatiemanagement. Je krijgt een schat aan ideeën en concrete voorbeelden. De vertaalslag naar jouw organisatie staat centraal

  • Uitwerking: Groene Tomaat Marketing werkt naar eigen inzicht één of meerdere acties uit. Specifiek voor jouw organisatie

Uiteraard onthullen we ook de geheimen over razendsnelle contentproductie en content-distributie. En het mooie is: alle kennis is al aanwezig (bij jou en/of jouw collega’s).

Ja ik wil meer weten over een proeverij voor mijn organisatie

Mail of bel en we gaan in gesprek

Meer free stuff