Content marketing: hoe laat je prospects en klanten proeven aan jouw expertise (deel één)?
Drie voorbeelden voor kennisintensieve dienstverleners en technische organisaties
Veel consultants, technisch adviseurs, trainers, verkopers en accountmanagers delen kennis. Een goed plan. Maar hoe doe je dit op een gerichte, effectieve en structurele manier? Hoe zet je dit nu in voor je relatiemanagement en sales. De Groene Tomaat-methode helpt je hierbij. Laat je inspireren en ga met content marketing aan de slag.
In deze blog
In deze blog ontdek je hoe je content marketing laat werken voor jouw organisatie. Centraal hierbij staat de relatie tussen kennis delen en de vier onderdelen van de Groene Tomaat-methode: WAT – WIE – HOE – DOEN. Ook zijn drie kennisdelers kort voor je uitgewerkt:
-
Posts, blogs en artikelen
-
E-book
-
Notitieboek (met quotes)
Elke kennisdeler bevat voorbeelden en praktische tips over content-recycling en focus. Deze blog is de eerste in een serie van drie.
Kennis delen en de Groene Tomaat-methode
Wil je met de voorbeelden uit deze blog aan de slag? Plaats ze dan altijd in de Groene Tomaat-context van WAT – WIE – HOE – DOEN.
Kennisdeler nummer 1: Posts, blogs en artikelen
De basis
Jouw (potentiële) klanten zijn kort van geheugen. Laat daarom regelmatig weten welke problemen je oplost, voor wie, hoe je dit doet en waar je goed in bent. Breng er lijn in met korte posts op social media en gebruik afbeeldingen, pdf’s en video. Bouw het op: maak meerdere posts over één thema, gevolgd door een blog over hetzelfde thema. Combineer meerdere blogs in een e-book. You got it. Positioneer jouw strategische diensten rondom deze uitingen.
In the mix
Met de inhoud van post, blogs en artikelen wissel je snel van format. Durf goede content op meerdere manieren te gebruiken en te delen. En maak online varianten of ga van online naar offline en omgekeerd.
Jij hebt er verstand van
Goede blogs op je website zijn belangrijk voor jouw positionering: je laat zien dat je weet wat er speelt én dat je er verstand van hebt. Plaats je blogs ook op LinkedIn via ‘artikelen’. Het grote voordeel zit niet in de verspreiding (LinkedIn doet er weinig mee), maar in de beeldvorming. Klanten en prospects kijken immers op jouw profiel en zien bij uitgelicht jouw kwalitatieve blogs die de kern raken.
-
Recycle: hergebruik oude blogs door voeg er nieuwe inhoud aan toe te voegen of combineer een inhoudelijke blog met een klantcase. Hergebruik de inhoud en transformeer de kern van een blog tot een ‘pdf/slideshow’ op LinkedIn. Of maak een digitale print van een blog. Combineer meerdere blogs in een e-book.
-
Focus: stuur jouw TOP-relaties regelmatig een e-mail met een link naar jouw nieuwste blog of artikel. Doe hetzelfde via een LinkedIn bericht. Of stuur een print via de ‘good old’ postbode (maak het persoonlijk en exclusief).
Kennisdeler nummer 2: E-book
Geen doorsnee content maar echte WAARDE
Het e-book is ongekend populair. En met handige (online) tools realiseer je snel een goede vormgeving. Maar pas op: lezers verwachten meer. Met doorsnee content kom je er niet. Dan levert het bij de lezer en bij jou alleen maar teleurstelling op. Ga voor onderscheidende content: geef waanzinnig interessante content weg en realiseer Hoge Toegevoegde Waarde-contacten. Zorg voor mooie (en converterende) landingspagina’s.
Strategische content
Zorg dat jouw e-books interessant zijn voor jouw TOP-relaties én zijn gelinkt aan jouw strategische producten of diensten. Je voorkomt hiermee dat je wel veel downloads hebt, maar er commercieel niets mee opschiet. Kies een onderwerp dat nog niet door alles en iedereen is uitgemolken. Anders zit je al snel in ‘the sea of sameless’.
What’s in a name
Verander E-book in Playbook of Mini-guide en het aantal downloads schiet omhoog. Experimenteer.
-
Recycle: plaats je e-book op jouw website, haal drie blogs uit je e-book, deel je e-book op LinkedIn, neem het op in jouw nieuwsbrief of interactieve magazine, maak het onderdeel van een mailserie (funnel), gebruik het als weggever bij aanmelding op jouw e-nieuwsbrief, maak een printversie en een deel deze uit tijdens sessies.
-
TOP-relaties: deel je e-book gericht via de mail met TOP-relaties, idem maar dan via LinkedIn berichten. Stuur de papieren versie gericht naar TOP-relaties (persoonlijk en exclusief).
Kennisdeler nummer 3: notitieboekje met quotes
Inhoud: mix and match
Zet een notitieboekje met quotes in tijdens je acquisitie en relatiemanagement. Schrijf er een persoonlijke boodschap in of plak een handgeschreven memo bij een quote die betrekking heeft op de ontvanger. Zorg dat de quotes aansluiten bij zowel de uitdagingen van jouw TOP-relaties als jouw inhoudelijke thema’s en strategische dienstverlening. Zet de ontvanger met vragen en quotes aan het denken. Mix and match: foto’s, quotes, pagina’s voor notities en een beperkt aantal pagina’s met informatie over jouw organisatie en jouw product of dienst.
Maak het persoonlijk
Laat je notitieboekjes maken? Laat jouw TOP-relaties in dezelfde run meelopen. Elke TOP-relatie krijgt dan zo’n boekje op naam: op de voorkant, in de inleiding of waar je maar wil. Wat spreekt meer aan denk je: een notitieboekje met jouw logo of een persoonlijk boekje met de naam van de ontvanger (jouw TOP-relatie)?
Van offline naar online content
Cluster de quotes rond thema’s die voor jouw klanten relevant zijn. Maak van elk thema een pdf met de bijbehorende quotes. Offline content (quotes voor een boekje) wordt nu online ontsloten via een pdf-document. Nu kun je het in grotere aantallen of juist 1-op-1 delen.
-
Recycle: Deel de pdf bestanden met quotes op LinkedIn, neem ze op in je nieuwsbrief, gebruik ze bij 1-op-1 contacten (e-mail, afspraakbevestigingen, privé berichten), laat van de mooiste quotes kaarten maken en stuur ze op met een persoonlijke boodschap. Post regelmatig een quote met een inhoudelijke tekst erbij.
-
TOP-relaties: stuur 1-op-1 berichten via e-mail of LinkedIn inclusief een pdf met quotes (bijvoorbeeld voor een afspraakbevestiging of om op het netvlies te blijven). En uiteraard: druk de boekjes voor jouw TOP-relaties op naam.
Proeverij ‘content delen voor jouw bedrijf’
Van ideeën naar actie in 1 dagdeel
Ervaar de impact van kennis delen voor de sales van jouw organisatie. Ontdek hoe je razendsnel kennis aftapt bij jou (en je team) en dit omzet in acties voor acquisitie en relatiemanagement. In één dagdeel gaan we aan de slag met de vier onderdelen van de Groene Tomaat-methode: gericht op kennis delen en specifiek voor jouw organisatie.
Drie stappen
Deze proeverij bestaat uit de volgende stappen:
-
Intake: we gaan in gesprek over jouw strategische product/dienst
-
Ideeën uitwerken: Groene Tomaat Marketing gaat voor jouw organisatie aan de slag met de meest effectieve kennisdelers
-
Proeverij: een inspirerende sessie voor jou (en je team). Je ontdekt hoe je in jouw situatie de kennisdelers effectief inzet voor acquisitie en relatiemanagement
Uiteraard onthullen we ook de geheimen over razendsnelle content-productie en content-distributie. En het mooie is: alle kennis is al aanwezig (bij jou en/of jouw collega’s).