Skip to main content

Positionering: niet sexy – wel extreem belangrijk

Je hebt een mooie dienst, maar niemand begrijpt het. Of iedereen is het met je eens, maar bijna niemand koopt het. Of ze vergelijken je met een dienst die helemaal niet op jouw dienst lijkt. Inderdaad: dan heb je een uitdaging. Ontdek waarom jouw positionering aandacht verdient.

Tegenwind...

Een slechte positionering is als een forse tegenwind midden in je gezicht, die je constant afremt. Het maakt de marketing en sales die nodig zijn om resultaat te boeken zoveel moeilijker. Het is alsof je een omelet in de markt zet die gemaakt is met rotte eieren – je kooktechniek (marketing en sales) kan nog zo perfect zijn, maar niemand wil eten wat je serveert.

...of wind mee

Er valt veel te winnen als het gaat om positionering. Weinig organisaties slagen er in om helder te maken waar ze anders en beter in zijn. En bijna iedereen verliest de perceptie van zijn TOP-klanten uit het oog (klantwaarde). Dit biedt kansen. Jouw business krijgt vol de wind in de zeilen als je erin slaagt de connectie te maken tussen WAT (jouw dienstverlening) en WIE (jouw focusklanten): geconcretiseerd in een krachtige positionering.

Let op: stem je positionering af op jouw TOP-klanten (niet op alle klanten): de meest belangrijke klanten waar jij mee verder wil, die laaiend enthousiast zijn over jouw dienstverlening en waar jij er meer van wil aantrekken. Durf te kiezen.

Positionering: de ultieme verbinding

Een ijzersterke positionering zorgt ervoor dat:

Jouw TOP-klanten snel en gemakkelijk begrijpen wat jouw strategische dienstverlening inhoudt, waarom het beter is dan concurrerende alternatieven en waarom het voor hun waanzinnig interessant is.

Het gaat dus om de best-fit tussen jouw dienstverlening en jouw focusklanten. Positionering is hierbij het verbindingsstuk.

Sea of sameless

Pas er dus voor op dat je niet in de ‘sea of sameless’ terecht komt, waar iedereen op elkaar lijkt. De zeespiegel stijgt immers bij elk zwamverhaal dat wordt toegevoegd.

De input voor … alles

Een onderscheidende positionering is goud waard. Het levert input aan elke tactiek die je uitvoert, elke campagne die je lanceert, elke ‘funnel’ die je opzet, elk stuk content dat je maakt en het staat aan de basis van de gesprekken die je voert met (potentiële) TOP-klanten. Best wel belangrijk dus 😉

Krachtige positionering

Het vinden en boetseren van een krachtige positionering vraagt prioriteit en (denk)tijd. Het is een investering die rendeert. Jouw focusklanten vinden het belangrijk. En het mooie is: de meeste van jouw concurrenten besteden er weinig tijd aan. Dit resulteert in ‘slappe koffie’, veel gebruikte beloften en clichés. Kansen genoeg dus.

Het enige wat nog erger is dan slappe koffie, is slappe positionering. Waarom? Omdat zowel slappe koffie als slappe positionering niemand ‘wakker maakt’. Terwijl dat nu net de bedoeling is. Zorg ervoor dat jouw positionering krachtig is, ergens voor staat en de moeite waard is om klaarwakker voor te zijn.

Waarom aan de slag met je positionering?

Wanneer is het verstandig om met je positionering aan de slag te gaan en wat levert het jou op? Hierbij een aantal voorbeelden:

  • Je hebt een nieuwe dienst en hebt snel klanten nodig die snappen waarom jouw dienst uniek is. Je wilt je sales cyclus verkorten en omzet realiseren

  • Je bent een marketeer die het voor focusklanten makkelijk wil maken om de unieke voordelen van jouw dienstverlening te begrijpen, zodat je voor sales meer leads kunt genereren (content, funnel)

  • Je bent een adviseur die klanten snel het aha-moment willen geven zodat ze snappen wat de dienstverlening inhoudt en waarom ze het nodig hebben

  • Je bent een manager die ziet dat zijn markt nogal vol wordt en het steeds moeilijker wordt om klanten te winnen

  • Je wilt de basis goed hebben staan en beseft dat het tijd is om focus aan te brengen door te kiezen WAT je voor WIE gaat doen

Klaar om te werken aan jouw toekomstige omzet? Begin dan bij jouw positionering? Let’s GO!

Positioneren: hoe DOE je dat?

Positionering wordt vaak onnodig complex en theoretisch gemaakt. Daarom helpt Groene Tomaat jou bij het DOEN:

  • Hoe kom je tot een effectieve positionering: welke stappen en keuzes zijn nodig?

  • Hoe gebruik je jouw positionering bij je marketing en sales, zodat het allemaal makkelijker gaat?

PositioneringsProeverij
‘Op zoek naar jouw unieke bodemschatten’

Ontdek welke bodemschatten aanwezig zijn in jouw organisatie. En ervaar hoe je deze effectief kunt gebruiken voor jouw marketing en sales. Online en offline. Unlock in één dagdeel jouw concurrentievoordeel. Weet jij waarom je razend interessant bent voor (potientiële) TOP-klanten?

Vier stappen

Deze proeverij bestaat uit de volgende stappen:

  • Intake: we gaan kort in gesprek over jouw bedrijf

  • Aftappen: goed nieuws, veel kennis is al aanwezig. Tijdens de proeverij gaan we ‘aftappen’. Bij jou en/of je team. Hoe zie je de markt, de klanten, de concurrentie en de eigen positie (en de dynamiek)?

  • Dieper graven en kiezen: samen (met jou en/of jouw team) gaan we steeds dieper graven. De mooiste concurrentievoordelen komen naar boven. Jouw bodemschatten. Jij kiest.

  • Kiezen en gebruiken: ontdek hoe je jouw positionering ook echt gebruikt tijdens de marketing en sales. Het is immers de basis voor jouw content en communicatie. Je proeft aan verschillende voorbeelden.

Ja ik wil meer weten over een proeverij voor mijn organisatie

Mail of bel en we gaan in gesprek

Meer free stuff